Order for free(dom)

27-02-2023

ווילאם פאלי נחשב לאחד מחשובי ההוגים באנגליה של המאה ה 17. בספרו Natural Theology, הוא קבע שלא יכול להיות design without designer.

כלומר, הסדר שיש בטבע הוא כל כך מורכב ותלוי בכל כך הרבה גורמים שאין אפשרות שהוא לא תוכנן על ידי ישות חיצונית.

אחד הטיעונים של פאלי היה שהעין היא מערכת ברמת ארגון ומורכבות כל כך גבוהים לא יכולה היתה להתארגן בעצמה מבלי שכוונת מכוון חיצונית תעשה את זה עבורה.

שבע שנים אחרי אחרי שפאלי נפטר נולד באנגליה ברנש העונה לשם צ'ארלס דארווין.

אפשר לסכם את תרומתו של דארווין לאנושות בזה שהוא הפריך את הטענה של פאלי – הוא הראה שבהחלט יש אפשרות ל design without designer.

את הישות החיצונית שתכננה את הטבע דארווין החליף בברירה טיבעית.

ומה לגבי העין?

היום אנחנו יודעים שבמהלך האבולוציה היא התפתחה לפחות 9 פעמים (!!) ביצורים שונים באופן בלתי תלוי.

אבל תודו שעם כל הכבוד להבנה המדעית של הברירה הטיבעית, זה סיפור מאוד לא אינטואטיבי.

קחו למשל את התא. אחת היחידות האטומיות שמרכיבות מערכת חיים. בתא הזה פועלים תהליכים מורכבים ברמה כזו ש(לי לפחות) ממש קשה לתפוס איך הם התארגנו בעצמם.

ובכן מסתבר שהאינטואציה שלנו בריאה.

חישובים מתמטיים הראו שעל אף 4 מיליארד השנים שחלפו מאז החלו החיים, ההסתברות שהם יתפתחו למה שהם היום רק כתוצאה מברירה טיבעית, הם כמעט אפסיים.

ובכל זאת, הנה אנחנו כאן.

הכיצד?

אחת התשובות לשאלה הזו ניתנה על ידי ביולוג יהודי אמריקאי בשם סטיוארט קאופמן.

קאופמן טוען שהסדר שאנחנו רואים בטבע תלוי בעוד גורם חוץ מהברירה הטיבעית.

הגורם הזה הוא self organization.

הוא מוכיח שלמערכות מאוד מורכבות בעלות מספר רב של משתנים יש נטיה "טיבעית" להעדיף סדר מסויים על פני כאוס.

הוא תובע מונח מקסים בעיני order for free.

כוונתו היתה שבהינתן תנאים מסויימים יש בטבע פוטנציאל לסדר שאפשר לקבל בחינם ובכמויות בלתי מוגבלות.

ולכן, הטבע סביבנו הוא לא תאונה סטטיסטית, להיפך we are the expected

30 שנה אחרי שקאופמן פרסם את עבודותיו על self organizaton, אנחנו יודעים לומר שהעקרונות המרכזיים בעבודה שלו ושל אחרים על מערכות ביולוגיות תקפים גם למערכות חברתיות גדולות.

איך עושים את הקפיצה הלוגית ממערכות ביולוגיות מורכבות לארגונים?

  • בזהירות
  • דרך ההסתכלות על מערכות מורכבות כעל רשת

מסתבר שלרשתות, בין אם אלו רשתות של פטריות, רשתות של ניורונים במח או רשתות חברתיות (וירטואליות ופיסיות) – יש מספר "כללי התנהגות" בסיסיים דומים.

במצבים מסויים הרשתות האלה מתארגנות באופן עצמאי שיכול להפתיע.

מיד נחזור לרשתות ולקאופמן, בינתיים נקפוץ מפה למושג שהפך מאוד פופולרי בשנים האחרונות, בעיקר במחוזות ההייטק - האקתון.

מתוך ויקיפדיה:

האקתון הוא אירוע יזמות אינטנסיבי, העושה שימוש בחוכמת ההמונים, בו המשתתפים מתחלקים לקבוצות חשיבה, היוצרות ומפתחות יחדיו רעיונות והמצאות פורצי דרך, במטרה לענות על אתגר אשר הוגדר על ידי מארגני ההאקתון או על ידי המשתתפים.

ארגונים אוהבים לעשות האקתונים מכיוון שזה מאפשר להם לקבל ערך מוסף מהעובדים והעובדות - ערך שהם לא יקבלו במסגרות הקלסיות היום יומיות של הארגון.

בעוד שמנגנוני הניהול הקבועים של הארגון, קרי מבנה ארגוני, תהליכים, שגרות עבודה והגדרות תפקידים, משרתים אותו בהוצאה לפועל, הרי שכשמדובר בחדשנות, ביזמות וביצירתיות, נדרשת סביבת עבודה אחרת.

נדרשת חוכמת ההמונים כמו שמופיע בהגדרה של ויקיפדיה.

מה שקורה בהאקתונים או באירועים אחרים מהז'אנר הזה הוא שאנחנו למעשה מנטרלים את חוקי המשחק היום יומיים של הארגון ומאפשרים למערכת לפעול עם הרבה יותר דרגות חופש.

לכאורה, מה שאמור לקרות כשנותנים לעובדים ולעובדות חופש זה שהםן יקחו את הזמן הזה לעצמם וחלק מהםן אולי גם עושה את זה. אבל בדרך כלל מה שבפועל קורה זה שמתוך כל האינטראקציות החופשיות באירוע, יתחיל להתהוות סדר מסויים.

מתחילה להתפתח רשת של אנשים ושל נושאים שמעניינים אותם.

סביב צמתים ברשת הזו מתפתחות קבוצות של עובדות ועובדים שמביאים.ות את התשוקה והיצירתיות שלהםן.

אם תרצו, נוצר design without designer.

מה שמחזיר אותנו לרשתות.

גם המבנה הארגוני הקלסי הוא סוג של רשת.

אבל זו רשת שנבנתה top down ללא חופש וללא תשוקה.

אין בה ליבידו!

היא מ-ש-ע-מ-מ-ת

אבל צריך אותה, נכון?

כי צריך סדר.

אלא שסדר עלול להתחלף מאוד מהר בסטגנציה.

בקיפאון.

בקיבעון.

ואז כבר מאוד קשה להחלץ ממנו.

ואז המחיר שהארגון משלם כדי לצאת מהסדר הוא מאוד גבוה (אם זה בכלל מצליח).

נשמע כמו בעיה.

אבל האמת שזו לא חייבת להיות בעיה.

זו בעיה רק אם נשארים שבויים בפרדיגמה שסדר הוא ההיפך מחופש.

אנחנו תקועים בתפיסה הזו כי אנחנו מבלבלים סדר עם שליטה.

אם נשכיל להיפרד מהתפיסה הזו ונראה את הפוטנציאל לסדר שטמון בחופש, אנחנו עשויים לגלות את ההברקה "האמיתית" בביטוי של קאופמן Order for free -.